تقریبا همه عزیزانی که به صورت حرفه ای با موسیقی آشنا هستند میدانند برای خواندن آواز به صورت صحیح مطابقت صدای خواننده با نتهای موسیقی تا چه اندازه اهمیت دارد.

قابلیتی که بیشتر خوانندگان بزرگ پس از سالها تمرین و ممارست در حضور استاد از آن بهره مند میگردند.

روش سنتی پرورش صدای انسان (در صورت وجود استعداد ذاتی) آن است که خواننده در نزد فردی که کاملا با تکیه های آوایی و مطابقت آن با فرکانسهای تعریف شده در موسیقی (نت) آشنایی کامل داشته باشد، به تکرار مداوم گویش های قابل اجرا در سبک خود میپردازد و استاد نیز هر بار با مشخص ساختن اشتباهات راهنمایی های لازم را جهت صحیح خواندن ارائه میدهد.

در روشهای مدرن تر از تمرینهای آماده و صداهای کاملا تعریف شده جهت پرورش این هنر ارزشمند استفاده میگردد .


تقریبا مدرنترین روش بدست آوردن بازپسخور ایده آل برای تطبیق صدای خواننده با آوای صحیح منطبق بر نتهای موسیقی استفاده از نرم افزارهای تخصصی مشابه Cantovation Sing and See میباشد.

نرم افزار میتواند به صورت کاملا Real Time و در زمان حقیقی مطابقت هر صدایی مخصوصا صدای انسان را با فرکانسهای تعریف شده نشان دهد و آنالیز آن در Time Line کاملا قابل رویت است.

هم زمان ررکوردی از صدای تجزیه و تحلیل شده تهیه میشود که زمان آن میتواند از 51 ثانیه تا 8 دقیقه متغیر باشد.

صدای ضبط شده را میتوان ذخیره نمود و بارها مورد بررسی قرار داد.

همچنین امکان تجزیه صداهایی با فرمت wave نیز در نرم افزار پیش بینی گردیده است که برای بدست آوردن نت بعضی از ملودی ها میتواند مورد استفاده قرار گیرد.


کار با نرم افزار:

خیلی ساده: میکروفون رو وصل میکنی و نرم افزار رو باز میکنید.

در بالا نمایی از کلید های پیانو رو میبینیم و در بالای اون نوار ابزار قرار داره.

با گزینه open در نوار ابزار میتونید فایل صدای از قبل رکورد شدتونو وارد نرم افزار کنید و اونو آنالیز کنید.

حالا اگه خواستید به صورت زنده صداتونو ضبط کنید به وسیله نرم افزار چیکار باید بکنید؟
خب واسه اینکار سه تا گزینه دیگه هم داریم . record--stop--play خیلی ساده ، رکورد رو میزنید و سعی میکنید نت ها رو ادا کنید. جالبی این نرم افزار اینه که همون لحظه ای که دارید صداتونو رکورد میکنید هم میتونید ببینید که آیا نت رو دارید درست میخونید یا نه.

بعد از پایان رکورد میتونید گزینه stop رو بزنید و play کنید. از قسمت سمت چپ میتونید نتی که شما در هر لحظه ادا کردید رو ببینید و از اونجایی که خودتون میدونید که در اون لحظه قصد داشتید چه نتی رو بخونید، متوجه میشید که آیا نتی که خوندید با نتی که در نرم افزار نمایش داده میشه یکی هست یا نه . یه توضیحی هم راجع به نت ها میدم که کسایی که با نت آشنایی ندارن متوجه شن. هر چند که در بخش آموزش این رو توضیح دادم قبلاً.

زمانی که شما نت دو رو میخواین بخونید در نرم افزار باید حرف C نمایش داده بشه. اگه C1 یا C2 یا C.. بود فرقی نمیکنه، اعداد کنار حروف نشانگر اکتاو مربوط به نت هستن ولی اگه علامت دیز # یا بمول b رو در کنارش دیدید بدونید که نیم پرده دارید بالا تر یا پایین تر از نت دو میخونید. این راجع به سایر نت ها هم صدق میکنه.


به ترتیب نت ها با حروف زیر مشخص میشن:

نت دو (Do ) در نام گذاری الفبایی با حرف C

نت ر (Re ) در نام گذاری الفبایی با حرف D

نت می ( Mi ) با حرف E

نت فا (Fa ) با حرف F

نت سل ( Sol ) با حرف G

نت لا ( La ) با حرف A

و نت سی ( Si ) با حرف B


برای اینکه نتی رو بخونید کافیه کلید مربوط به اون نت رو روی پیانو داخل نرم افزار بزنید و سعی کنید صدایی که شنیدید رو اجرا کنید و به اصطلاح اونو تقلید کنید.


این خیلی مهمه که وقتی نتی رو میخونید نتی که نرم افزار نشون میده ثابت بمونه. اگه لرزش توی صداتون داشته باشید مدام نت اصلی دیز یا بمول میگیره. این تکنیک رو توی بخش تکنیک های خوانندگی توضیح دادم که چطوری روی نت بخونیم! البته اونجا کمی تفاوت داره ولی با این نرم افزار همونطور که توضیحشو دادم میتونید خیلی دقیق تر تمرین کنید.


برای نصب نرم افزار ابتدا از پوشه Setup فایل singandseepro128.exe را اجرا فرمایید و سپس از پوشه Crack فایل SINGandSEE.exe در پوشه نصب نرم افزار Replace فرمایید.
پوشه نصب نرم افزار به صورت پیش فرض در مسیر زیر قرار گرفته است:

C:\Program Files\Sing and See



دانلود با حجم 2.2 مگابایت