با درود و سپاس فراوان خدمت همه هموطنان عزیزم

کارت صوتی (sound card) یکی از بخش های مهم سخت افزار در کامپیوتر می باشد که بصورت پیش فرض بر روی تمامی مادربرد های کنونی با چیپ کمپانی معروف Realtek دیده می شود. تراشه صوتی Realtek از کیفیت نسبتا مطلوبی برخوردار است اما از قدرت نرم افزاری بسیار پایینی بهره مند است و این امر باعث می شود تا کاربران کیفیت صدای شفافی را تجربه نکنند و چند صد هزار تومان برای بدست آوردن کیفیت بهتر هزینه کنند. در این میان کمپانی Realtek هم گویا قصد ندارد فکری برای کمبود تنظیمات صوتی درایور خود بکند. با آموزش امروز سخت افزار همراه باشید تا با یک نفوذ به درایور Realtek آن را به کارت صدای Creative تبدیل کنید!

تمامی چیپ های Realtek با ابتدای نام ALC شناخته می شوند و برای این هک و مود نرم افزاری نیاز به تراشه های دارد که در چند سال اخیر تولید شده اند مانند لیست زیر :

ALC1150 ALC880, ALC882, ALC883, ALC885, ALC887, ALC888, ALC889, ALC892, ALC861VC, ALC861VD, ALC660, ALC662, ALC663, ALC665, ALC680, ALC260, ALC262, ALC267, ALC268, ALC270, ALC272, ALC273, ALC670, ALC275, ALC233, ALC284, ALC286, ALC292, ALC383, ALC668, ALC900

این روش بسیار ساده است و با مقداری وقت می توانید از قدرت 100 درصدی تراشه های Realtek بهره برده و نیاز به هزینه چند صد هزار تومانی برای خرید کارت صدای جداگانه نداشته باشید. کاربرانی که از خروجی های دو کاناله استفاده می کنند و چه عزیزانی که شفافیت و تفکیک صدای چند کاناله را ترجیح می دهند با این هک سیستم صوتی خود را متحول خواهند کرد. برای شروع اول از طریق کنترل پنل ویندوز، کارت صدای Realtek نصب شده را آنیستال کرده و بعد از راه اندازی مجدد سیستم عامل ویندوز صبر کنید تا عملیات نصب خودکار درایور نسخه مایکروسافت به پایان برسد. اکنون می توانید آخرین نسخه از درایور کارت صوتی خود را از سایت سازنده مادربرد دانلود کنید یا مستقیما به سایت Realtek مراجعه کنید.

همانطور که میدانید، استفاده از برنامه های تنظیم صدای Creative بر روی چیپ های دیگر کمپانی ها امکان پذیر نیست. اما راه حل ساده ایی برای استفاده از Sound Blaster X-Fi MB3 بر روی چیپ صدای Realtek وجود دارد که قصد آموزش این روش مد سخت افزاری و نرم افزاری امروز در اختیار دوستان قرار می دهم.

تنظیمات برنامه Realtek بسیار محدود و ساده است ، چه برای دوستانی که از اسپیکر های چند کاناله استفاده میکنند و چه عزیزانی که از صدای استریو بهره میبرند.اما برنامه Sound Blaster X-Fi MB3 تنظیمات گسترده ایی را دارد، که برنامه Realtek از این امکانات بی بهره می باشد.

برای شروع اول از همه از طریق کنترل پنل ویندوز ، کارت صدای Realtek نصب شده را آنیستال کرده و بعد از راه اندازی دوباره ویندوز بگذارید خود ویندوز ورژن ماکروسافت را نصب کند ( این عملیات نصب خودکار بوده و نیازی به هیچ فعالیتی نمی باشد)

1-آخرین ورژن و جدیدترین ورژن کارت صدای Realtek را دانلود نموده ( به شرطی که مادربورد شما از چیپ Realtek استفاده می کند )

Realtek HD Audio 2.75 driver Realtek HD Audio ALC1150 driver

این روش برای کدک های نام برده جوابگو بوده است ، همچینن: ALC1150،ALC880, ALC882, ALC883, ALC885, ALC887, ALC888, ALC889, ALC892, ALC861VC, ALC861VD, ALC660,ALC662, ALC663, ALC665, ALC680, ALC260, ALC262, ALC267, ALC268, ALC270, ALC272 ,ALC273, ALC670, ALC275, ALC233, ALC284, ALC286, ALC292, ALC383, ALC668, ALC900

2- همانند تصویر به Device Manager رفته و از دیوایس Realtek نصب شده کلیک کنید و properties بگیرید و همانند تصویر زیر به تب Details رفته و قیمت HardWare Id را انتخاب کنید.

 

ردیف دوم از اطلاعات Hardware Id مشخصات سخت افزای چیپ کارت صدای شما می باشد. مانند تصویر بالا کپی کنید و در یک فایل نوت پد ، پیست کنید و ذخیره نمایید.

 

3- حالا فایل دانلود شده درایور Realtek را باز کرده و به سراغ فایلی با نام HDXRT.inf بگردید که در پوشه Vista64 می باشد. فایل inf را از طریق نوت پد گشوده و مانند تصویر زیر و همچنین نوشته زیر را پیدا کنید:

[AzaliaManufacturerID.NTamd64.6.0]

"Realtek High Definition Audio" = IntcAzAudModel, HDAUDIO\FUNC_01&VEN_10EC&DEV_0255&SUBSYS_10280683

"Realtek High Definition Audio" = IntcAzAudModel, HDAUDIO\FUNC_01&VEN_10EC&DEV_0892&SUBSYS_1043841B

      =======  
 

اکنون اطلاعات دیوایسی که در مرحله 2 سیو کرده اید را کپی کرده و همانند تصویر بالا به دو خط دیوایس قبلی که در فایل HDXRT موجود است اضافه کنید و فایل را سیو نمایید.

 

بعد از این مراحل اگر ویندوز 8 و 8.1 دارید برنامه CMD را از طریق Run as administrator گشوده و در آن عبارت زیر را تایپ نمونه و اینتر را بفشارید:

bcdedit.exe /set nointegritychecks ON یا Bcdedit.exe -set TESTSIGNING ON برای اجازه سیستم عامل برای نصب درایور های مد شده بعد از این عملیات تایپ و اینتر مانند تصویر زیر پیغام موفقیت برای شما نمایش داده می شود.
  خوب در تصویر بالا شما گزینه OFF را هم مشاهده می کنید!! ، این برای زمانی هست که بعد از انجام عملیات نصب باید این دستور را دوباره اجرا کنید اما به جای ON از OFF استفاده میکنید.

توجه : اگر در ویندوز 7 بدون این دستور عملیات نصب درایور مد شده اجرا نشد و با ارور مواجه شدید از روش بالا استفاده کنید اگر خیر در هنگام نصب با این پیغام روبرو خواهید شد ( در هر صورت شما گزینه anyway installation driver انتخاب می کنید )

 
  بعد از دادن دستور در CMD سیستم را دوباره راه اندازی کنید اینبار وقتی وارد ویندوز می شوید در سمت راست پایین نوشته شده است Windows Test !! به خیال راحت درایور مد شده را نصب نموده و پس از پایان نصب قبل از ری استارت ویندوز دوباره CMD را گشوده و دستور: bcdedit.exe /set nointegritychecks OFF را اعمال کنید تا ویندوز پس از ری استارت بصورت معمولی اجرا شود.
====================
4- بعد از اجرای مراحل بالا ، فایل Sound Blaster X-Fi را از اینجا دانلود کرده و نصب کنید ( توجه داشته باشید فقط نصب کنید و به هیچ عنوان برنامه را اجرا نکنید)
===================
5- حالا فایل پچ مد Sound Blaster X-Fi را از اینجا دانلود کرده و بعد از استخراج از RAR در درایور C کپی کنید بدون ساختن هیچ پوشه ایی. ( توجه داشته باشید آنتی ویروس ها یکی از دو فایل دانلود شده مد پچ را ویروس شناسایی میکند، آنتی ویروس را از دسترس این دو فایل خارج کنید) اول GenKGA3 اجرا کرده و بعد پچ مد run.bat را از طریق administrator اجرا نموده ، مانند تصویر زیر اجرا میشود ، و کلید اینتر را بفشارید تا مراحل کار به پایان برسد و پنجره CMD بسته شود.
 
6- اکنون به مسیر زیر رفته C:\ProgramData\Creative\SoftwareLock و باید تعداد 34 فایل KGA را مشاهده کنید. پوشه ProgramData مخفی میباشد ویندوز را در تنظیمات نشان دادن فایل های مخفی قرار دهید.
 
خوب تا اینجای کار همه چیز کامل انجام شده است ، اگر مایل به نصب برنامه Sound Blaster Cinema 2 هستید بدون مشکل بعد از این مراحل این برنامه نیز نصب خواهد شد اما طبق تجربه کسب کرده در این زمینه نصب این برنامه با کارت صدای Realtek دچار تداخل می شود. اکنون سیستم را ری استارت کرده و بعد از راه اندازی مجدد ویندوز به قسمت volume icon در taskbar رفته و کلیک راست کنید و گزینه Playback Devices انتخاب کنید. اکنون باید غیر از Realtek گزینه Sound Blaster X-Fi MB را مشاهده کنید مانند تصویر زیر :
تا اینجای کار همه چیز درست انجام شده است ، Sound Blaster X-Fi MB3 را به عنوان Default Device انتخاب کنید، و بعد روی آن دوبار کلیک کنید ، به تب Advanced رفته و Device Format را بر روی 48hz قرار دهید و OK کنید.
اکنون دوباره قسمت volume icon در taskbar رفته و کلیک راست کنید و گزینه Playback Devices انتخاب کنید و حالا کلیک راست کرده بر روی Sound Blaster X-Fi MB و گزینه configuration Sound را انتخاب کرده و نسبت به خروجی صدای سیستم تنظیمات را پیش ببرید : 7.1 کاناله ، 5.1 کاناله ، هدفون ، یا سیستم استریو ، بستگی دارد سیستم خروجی صدای شما چگونه باشد.
بعد از این تنظیمات برنامه زیبای Sound Blaster X-Fi MB3 اجرا کنید ، این برنامه بصورت خودکار در قسمت استارت آپ ویندوز قرار میگیرد، اگر مایل هستید میتواند در تنظیمات این برنامه استارت آپ را خاموش کنید، البته بعد از نصب برای بار اول امکان اجرای برنامه بعد از ریستارت کردن هست. طبق تصویر زیر به قسمت Select Playback Device رفته:
 
و طبق تصویر زیر گزینه اول را انتخاب کرده و گزینه دوم را نیز انتخاب کنید همانند تصویر زیر :
 
خوب تمامی کارهای این مد نرم افزاری و سخت افزاری را انجام داده ایم ، برای آشنای بیشتر چندین تصویر از این برنامه فوق العاده که تنظیمات گسترده ایی را در اختیارتان قرار میدهد قرار میدهم، در نظر داشته باشید پروفایل اصلی خود این برنامه به سه دسته MOVIE-GAME-MUSIC تقسیم میشود ، اگر تنظیماتی را میخواهید SAVE کنید باید سه دسته دیگر برای برنامه تعریف و SAVE کنید بصورت استاندارد ، نمیتوان سه دسته دیفالت برنامه را سیو نمود ، فقط میتوان در همان لحظه تغییر ایجاد کرد. تصاویری از این برنامه :
  از صدای فراگیر و تفکیک بهتر لذت ببرید!!!
 
نویسنده : فرشاد رضوانیان منبع : سخت افزار ایران