قسمت دوم معرفی برنامه Remote Desktop Connection که با اجرای آن در ویندوز شاهد یک پنجره ساده با ۲ کادر که امکان وارد کردن نام یا آی پی سرور سرویس دهنده و نیز پسورد Login آن را دارد، مشاهده می کنیم. اما اگر در پائین پنجره این برنامه، گزینه Options را کلیک نمائیم، تنظیمات پیشرفته و پیکربندی مربوط به ریموت دسکتاپ نمایان می شود. در Run ویندوز mstsc را تایپ کرده و با اجرای Remote Desktop در ادامه به معرفی سربرگ های آن می پردازیم.



سربرگ General :

      با فعال کردن گزینه Always ask for credentials در هر اتصال پسورد ( نه یوزر!! ) جهت ارتباط سوال می شود و در صورتی که این گزینه غیر فعال باشد یوزر و پسورد، در هر اتصال ذخیره می شود و نیازی به وارد کردن آن در ارتباط های بعدی نمی باشد. چنانچه قصد ریموت به سروری در دامین داریم ابتدا نام دامین و علامت \ و سپس نام سرور درج گردد ( FQDN )
سربرگ Display :

      در این پنجره اندازه صفحه نمایش و شدت رنگ ، پس از ریموت قرار دارد. اگر از برنامه remote desktop در شبکه داخلی استفاده می شود، می توان بالاترین تنظیمات بر فرض مثال Full Screen برای نمایش و Colors را بر روی ۳۲bit قرار دهیم. ولی اگر در بستر اینترنت و جهت اجرای یک نرم افزار از ریموت دسکتاپ استفاده می کنیم، بهتر است اندازه پنجره نمایش را بر روی ۱۰۲۴*۷۶۸ پیکسل ( پیش فرض صفحه نمایش ۱۷ اینچ ) و وضوح تصویر را ۱۵bit قرار دهیم. گزینه Display the connection bar when in full screen mode نماد Pin the connection bar که برای مخفی یا ثابت کردن نوار کنترل در حالت تمام صفحه است ، را فعال می کند.
     نکته : چنانچه علامت ضربدر ( Close ) از نوار بالا را جهت قطع ارتباط پس از ریموت بزنیم، Session سمت سرور همچنان باز می ماند. در نتیجه بهتر است از Log off با فشردن کلیدهای Alt+F4 استفاده نمائیم.
سربرگ Local Resources :

      در این پنجره تنظیمات مربوط به انتقال صدا از سیستم سرویس دهنده و نیز ضبط صدا قرار دارد. در قسمت Keyboard چنانچه نیاز به استفاده از کلیدهای ترکیبی ویندوز، فقط در کامپیوتر مبدا داشته باشیم گزینه the remote computer و اگر فقط در حالت فول اسکرین می خواهید کلیدهای میانبر فعال باشد، گزینه In Full screen mode only انتخاب کنید. در قسمت More… تنظیمات Smart card , ports , Drives  ,… وجود دارد. مثلا با فعال کردن درایو، تمامی هارد یا درایوهای سیستم سرویس گیرنده ( فرضا ادمین – سیستمی که ریموت زده ) در My Computer سیستم سرویس دهنده ( سرور ) نمایش داده می شود.
    نکته : در مواقعی که محدودیت پهنای باند دارید، پیشنهاد می گردد گزینه Clipboard , Printers , Keyboard را فعال و مابقی گزینه ها را در حالت غیر فعال قرار دهید.
سربرگ Programs :

     پس از برقراری ارتباط مسیر و پوشه مقصد برنامه ای که قرار است به اجرا در آید، را مشخص می نماید. به عبارت دیگر برای اینکه کاربری که ریموت می زند بجای دسترسی به دسکتاپ سرور مستقیما نرم افزار مد نظر را اجرا نماید و با خروج از آن نرم افزار، ارتباطش با سرور قطع گردد، از این پنجره استفاده می نمائیم. این تنظیم در جهت عدم دسترسی کاربران به درایوهای هارد سرور و یا به طور کلی در امنیت سرور، هنگام ریموت نقش بسزایی دارد.
     نکته : اگر کاربر ریموت علاوه بر اینکه جزء گروه Remote Desktop Users است، نقش User هم داشته باشد و نیز Permit درایوها فقط خواندنی برای آنها تنظیم گردد، جای نگرانی از تغییرات عمد یا سهوا این کاربران برای سرور وجود نخواهد داشت!
سربرگ Experience :

      تنظیمات مربوط به قابلیتهایی از صفحه نمایش که می تواند بر اساس پهنای باند فعال یا غیر فعال باشد. مانند نمایش صفحه پس زمینه سرور و… پیشنهاد می گردد سرویس Bitmap caching را فعال نمائید. زیرا این عملکرد تنها تغییرات صفحه نمایش را انتقال می دهد و از رنگ آمیزی مجدد صفحه نمایش در هر نوسازی ( Refresh ) جلوگیری می کند. در قسمت آخر Reconnect if connection is dropped  مشخص می کنیم که اگر در شبکه اختلالی بوجود آمد و ارتباط برای لحظاتی قطع شد، بصورت اتوماتیک تلاش برای وصل مجدد ارتباط صورت گیرد. ( به تعداد دفعات محدود connection attempt : X of 20 )
سربرگ Advance :

     این قسمت برای اعتبار سنجی کاربران حین Log in بوسیله ریموت می باشد که می توانید گزینه Connect and don't warn me را انتخاب کنید. از لینک نکات تنظیماتی certificate remote desktop نیز برای این قسمت می توانید استفاده نمائید.


منبع: m4i.ir